오페라 예수 그리스도 ,Opera 《Jesus Christ》음악평론

오페라 예수 그리스도 ,Opera 《Jesus Christ》음악평론

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오페라 「예수 그리스도: JESUS CHRIST」

수난과 죽음을 강조한 판타가 형식

                                                      음악평론가 정순영                                                          

 

 현대 작곡기법을 구사하는 작곡가 엄대호는 최근 3막 43곡의 오페라 곡(1막: 19곡, 2막: 15곡, 3막: 9곡)을 완성했다. 1막 <예수님! 당신은 누구십니까?>의  2곡 <광야의 춤>은 진화된 판타가 조성이다. 릴레이식 각 성부의 대비는 춤곡의 강한 이미지를 발산한다. 


 8곡과 10곡은 응용된 ‘판타가’를 통해 대본으로 풀어낸 곡의 유기적 연관성이 정체성을 보여주고 14곡은 선율 진행이 감성적이다. 후반부는 종교적 색채가 짙은 신비감으로 강렬한 영적 분위기를 준다. 리듬은 페미니즘으로 유도되어 단조로움을 잊게 한다.            


 작곡가가 가장 중점을 두고 쓴 2막 <예수님의 수난>에서 2곡과 7곡은 이율배반적 표현기법이 짙고 자유대위법을 응용한 선율의 맥락에서 신선한 충격을 주며 현악 4중주로 구성된 빼곡한 틈바구니에서 스토리를 정초시키며 공간성을 박제화하고 있다. 


 춤곡인 8곡 <파스카 축제>는 피상적인 선율 강조보다 내적 감정 묘사에 주력하고 있으며, 주제에 힘을 부여한 유일한 교향적 춤곡인 14곡 <십자가 처형>과 15곡 <테텔레스타이>는 주제선과 직접적인 연관성을 갖는 선율은 압축적이고 하드 보일드 하다.


 3막 3곡 <감격의 춤>에서의 단순하면서 즐거운 음조와 빈틈없는 형식은 대위법 기교 이상의 내적 숭고함을 담고 있다. 7곡과 8곡은 극도로 순수한 구성을 위해 지속적 변주와 반복의 현악 4중주로서 억압적이나 지배적 코드가 도출된 음악적 힘을 준다. 


 피날레용 9곡 <승천>은 테마선이 톱니바퀴 같은 순환 구도로서 신성함과 사이키델릭한 다큐멘터리가 조명된다. 오페라 「예수 그리스도: JESUS CHRIST」는 자유대위법을 축으로 응용미를 살린 판타가 기법으로 예술적 끼를 토해내는 작곡가의 숨은 열정이 감지된다. 

 

 

 

Opera “Jesus Christ: JESUS CHRIST”

Fantaga format emphasizing suffering and death


Music critic Soon-Young Jeong


Composer Dae-Ho Eom, who uses modern composition techniques, recently completed 43 opera songs in three acts (Act 1: 19 songs, Act 2: 15 songs, Act 3: 9 songs). Song number 2 of Act 1 <Jesus! Who are you?> <Dance in the Wilderness> is an evolved Fantaga composition. The relay-like contrast of each voice gives off a strong image of a dance song.


In songs 8 and 10, the organic connection between songs expressed through the script through the applied ‘Fantaga’ shows their identity, and in 14 songs, the melody progression is emotional. The second half of the film gives a strong spiritual atmosphere with a deep sense of mystery and religious overtones. Rhythm is driven by feminism and helps us forget monotony.


In Act 2, <The Passion of Jesus>, which the composer focused most on, songs 2 and 7 are rich in antinomy expression techniques and provide a fresh shock in the context of a melody that uses free counterpoint, and tell a story in a dense box composed of a string quartet. It is establishing the foundation and taxidermizing spatiality.


The 8 dance pieces <Paschal Festival> focus on depicting inner emotions rather than emphasizing superficial melodies, and the 14 <Crucifixion> and 15 <Tetelestai>, the only symphonic dance pieces that give strength to the theme, have a direct theme line. The relatable melody is compressed and hard-boiled.

The simple yet joyful tone and tight form in Act 3, 3 songs, <Dance of Inspiration>, contain an inner sublimity that goes beyond contrapuntal techniques. Songs 7 and 8 are string quartets of continuous variation and repetition for an extremely pure composition, giving musical power derived from oppressive but dominant codes.


The 9 songs for the finale, <Ascension>, have a cyclical theme line like a gear wheel, highlighting sacredness and psychedelic documentary. In the opera “JESUS CHRIST,” the composer’s hidden passion is felt as he expresses his artistic talent through the phantasmagoric technique that emphasizes the applied beauty of free counterpoint.

 



 

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